İŞ KAZASI GÜNÜ İŞVEREN TARAFINDAN PRİM ÖDEMESİ YAPILMALI MI?

ÇSGB Bakanlık Müfettişlerince yapılan incelemelere göre İş Kazası durumlarında kazanın meydana geldiği gün prim ödemesi yapılıp yapılmadığı özellikle incelenmektedir.

İşveren, işçi iş kazası geçirdiği güne ilişkin rapor getirdiği için  haklı olarak raporun başlama tarihini dikkate almaktadır. Ancak kurumun müfettişlerinin bakış açışı bu şekilde değildir. İşçi kaza geçirdiği gün çalıştığı için o günün sigorta priminin ödenmesini istiyor.

İş kazası geçiren işçilerin geçici iş göremezlik ödenekleri kaza geçirdikleri günden itibaren ödenmektedir. Ancak müfettişler “Hizmet listesinin usulüne uygun düzenlenmemesini” gerekçe göstererek cezai işlem uygulamaktadır.

Ceza uygulaması 2 asgari ücret olup; aynı zamanda 5510 sayılı yasa gereği uygulanan %5 indirim iptal olmaktadır.

İş yerlerinde meydana gelen iş kazalarında,  kazaya uğrayan işçi için kaza gününe ait ücret tahakkukun yapılmadığı ve bundan dolayı da Kuruma bildirimin yapılmaması ile ilgili olarak, Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından belirlenen görüşe göre ve görüş doğrultusunda iş kazaları ile ilgili düzenlenen teftiş raporlarında, iş kazasının geçirildiği gün için sigortalısını Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirmemiş olan işverenlerden, günlü ve kazançlı aylık prim ve hizmet belgesinin verilmesi gerektiğinin belirtilmesi üzerine kaza geçiren işçi için  ek aylık prim ve hizmet belgesi istenilmektedir. İstenen ek belgenin verilmemesi durumunda Kurumca resen düzenlenecektir.

Konunun önemi gereği uygulamalarımızda dikkat etmemiz yarar sağlayacaktır. 

FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç