EV HANIMLARINA SOSYAL GÜVENCE


EV HANIMLARI DA EMEKLİ OLABİLİR...

Sokağımızda, soframızda, işimizde, sevincimizde ve üzüntümüzde yaşamı paylaştığımız kadınlarımıza daha mutlu, daha adil ve daha yaşanabilir bir dünya dileklerimle "8 MART - DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR GÜNÜ"nüzü kutluyorum.

Ev hanımları için de emeklilik fırsatı sunan birçok yöntem var. Evde kendi olanaklarıyla üreten kadınlar hem esnaf sayılıyor hem vergi vermiyor hem de sigortalı olup emeklilik olanağına kavuşuyor. Vergi kanununda düzenlenen “Esnaf muaflığı" ev kadınları için de büyük bir avantaj getiriyor. Milyonlarca kadın evde giyecek, yiyecek, takı ve süs eşyası üreterek satıyor. Ev kadınlarının isteğe bağlı sigortalı olabilmeleri için havlu, örtü, çarşaf, çorap, halı, kilim, dokuma mamulleri, örgü, dantel, nakış işleri ve turistik eşya, hasır, sepet, süpürge, paspas, fırça, yapma çiçek, ip ve urgan gibi eşyaları evde kendi imkanlarıyla çalışıp üreterek satışını yapmaları gerekiyor.

18 yaşını doldurmak ve bir iş yerinde çalışmamak birinci şart. 
Vergi dairesinden Gelir Vergisi mükellefi olunmadığına dair yazı alınması gerekiyor. 
'İsteğe Bağlı Sigorta Giriş Bildirgesi' doldurulması gerekiyor. (Ayrıca, kimlik fotokopisi gerekli)
İsteğe bağlı sigortalı, ödediği primlerin karşılığı olarak sağlık hizmetlerinden yararlanıyor.
İsteğe bağlı sigortalı, 5 yıl prim ödemiş ise geride kalanlara ölüm aylığı da bağlanıyor.
Ev kadınlarının sigorta tarihi sigortalılık talep tarihini takip eden günden itibaren başlıyor.
Vergiden muaf olarak evde el işi yapan kadınlar, kendileri tarafından belirlenecek kazancın yüzde 32’si oranında prim ödüyor.
Primin yüzde 20’si malullük, yaşlılık (emeklilik) ve ölüm sigortası, yüzde 12’si ise Genel Sağlık Sigortası priminden oluşuyor. BAĞ-KUR kapsamında olan kadın sigortalılar 9000 gün prim ödemek zorunda. Ayrıca emeklilik için 58 yaşını doldurmak gerekiyor. Öte yandan emekli olmadan önceki son 3,5 yılda bir iş yerinde işçi olarak çalışma imkanı bulan kadınlar, 9000 gün değil de 7200 gün üzerinden emekli olabilir.

01 Ocak 2019 / 31 Aralık 2019 yılı için ev hanımlarının ödeyeceği en düşük sigorta primi 709,41 TL; en yüksek 5.320,50 TL.' dir.

Günün anlam ve önemine değinmek adına; Üreten Ev Hanımlarının sosyal güvenceleri konusunda pek bilinmeyen ama önemli ayrıntıları sizlerle paylaştım. Her günün tüm kadınlar için özel olmasını diliyorum.

FİLİZ ERBOĞA

İK Danışmanı - Profesyonel Koç

Kadınlar Günü Armağanıdır.
WATERSTATION SU ARITMA TEKNOLOJİLERİ - 0
850 532 0282
"Sağlıklı içme suyunuzu kendiniz üretin"

ARABULUCULUK FAALİYETİ SONUCU ANLAŞMA SAĞLANMASI HALİNDE FESİH TARİHİNİN BELİRLENMESİ




















İş Akdinin Feshinde Arabulucuya Başvurulduğunda, Arabuluculuk Faaliyetinin Anlaşmayla Sonuçlanması Halinde İşveren İş Kanununun 21. Maddesi Gereği SGK’ya Geriye Yönelik Belge Vermek ve Prim Ödemek Zorunda Değildir.

4857 sayılı İş Kanununun 21’inci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkra hükümlerinin sözleşmeler ile hiçbir suretle değiştirilemeyeceği aksi yönde sözleşmelere konulan hükümlerin geçersiz olduğu, işverenle işçi arasında var olan iş akdinin işveren tarafından sona erdirilmesi halinde ara-bulucuya başvurulabildiği, arabuluculuk faaliyeti sonunda işçinin işe başlatılmaması hususunda tarafların anlaşmaya varması halinde fesih geçerli hale geleceği ve işverenin sadece bunun hukuki sonuçlarıyla sorumlu olacağı açıklanmıştır.

Buna göre, işçinin iş sözleşmesinin fesih tarihi işverence işçinin işten çıkartıldığı tarih olduğundan ve işçiye 4857 sayılı İş Kanununun 21’inci maddesinin birinci ve üçüncü fıkrasında yer alan iş güvencesi tazminatı ile en çok dört aya kadar doğmuş bulunan ücret ve diğer haklarının ödenmesi söz konusu olmayacağından, iş akdinin feshinden sonraki süre için işverenin SGK’ya aylık prim ve hizmet belgesi/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi verme yükümlülüğü bulunmamaktadır.

ARABULUCULUK FAALİYETİNİN 

ANLAŞMAYLA SONA ERMESİ HALİNDE 

YAPILACAK İŞLEMLER:


4857 sayılı İş Kanununun “Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları” başlıklı 21’inci maddesinde, İşverence geçerli sebep gösterilmediği veya gösterilen sebebin geçerli olmadığı mahkemece veya özel hakem tarafından tespit edilerek feshin geçersizliğine karar verildiğinde, işveren, işçiyi bir ay içinde işe başlatmak zorundadır. İşçiyi, başvurusu üzerine işveren bir ay içinde işe başlatmaz ise, işçiye en az dört aylık ve en çok sekiz aylık ücreti tutarında tazminat ödemekle yükümlü olur.

Mahkeme veya özel hakem feshin geçersizliğine karar verdiğinde, işçinin işe başlatılmaması halinde ödenecek tazminat miktarını da belirler. Kararın kesinleşmesine kadar çalıştırılmadığı süre için işçiye en çok dört aya kadar doğmuş bulunan ücret ve diğer hakları ödenir.

Mahkeme veya özel hakem, ikinci fıkrada düzenlenen tazminat ile üçüncü fıkrada düzenlenen ücret ve diğer hakları, dava tarihindeki ücreti esas alarak parasal olarak belirler.

İşçi işe başlatılırsa, peşin olarak ödenen bildirim süresine ait ücret ile kıdem tazminatı, yukarıdaki fıkra hükümlerine göre yapılacak ödemeden mahsup edilir. İşe başlatılmayan işçiye bildirim süresi verilmemiş veya bildirim süresine ait ücret peşin ödenmemişse, bu sürelere ait ücret tutarı ayrıca ödenir.

İşçi kesinleşen mahkeme veya özel hakem kararının tebliğinden itibaren on iş günü içinde işe başlamak için işverene başvuruda bulunmak zorundadır. İşçi bu süre içinde başvuruda bulunmaz ise, işverence yapılmış olan fesih geçerli bir fesih sayılır ve işveren sadece bunun hukuki sonuçları ile sorumlu olur.

Arabuluculuk faaliyeti sonunda tarafların, işçinin işe başlatılması konusunda anlaşmaları halinde;
  • İşe başlatma tarihini,
  • Üçüncü fıkrada düzenlenen ücret ve diğer hakların parasal miktarını,
  • İşçinin işe başlatılmaması durumunda ikinci fıkrada düzenlenen tazminatın parasal miktarını, belirlemeleri zorunludur. Aksi takdirde anlaşma sağlanamamış sayılır ve son tutanak buna göre düzenlenir. İşçinin kararlaştırılan tarihte işe başlamaması halinde fesih geçerli hale gelir ve işveren sadece bunun hukuki sonuçları ile sorumlu olur.
Bu maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri sözleşmeler ile hiçbir suretle değiştirilemez; aksi yönde sözleşme hükümleri geçersizdir.” denilmektedir.

Buna göre; ara-buluculuk faaliyeti sonunda işçinin işe başlatılmaması hususunda tarafların anlaşmaya varması halinde fesih geçerli hale gelecek ve işveren sadece bunun hukuki sonuçlarıyla sorumlu olacaktır.
Bu durumda, işçinin iş sözleşmesinin fesih tarihi işverence işçinin işten çıkartıldığı tarih olduğundan ve işçiye 4857 sayılı İş Kanununun 21’inci maddesinin birinci ve üçüncü fıkrasında yer alan iş güvencesi tazminatı ile en çok dört aya kadar doğmuş bulunan ücret ve diğer haklarının ödenmesi söz konusu olmayacağından, iş akdinin fesih edildiği tarihten sonraki süre için;

İşverenin SGK’ ya aylık prim ve hizmet belgesi/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi verme yükümlülüğü bulunmamaktadır.

Ancak iş akdinin sona erdirilmesinden önce, sigorta prime tabi bir ücret veya ücret niteliğinde bir ödeme belirlenmesi halinde ise, bu ödemelerin ücret ve ücret niteliğinde olması (fazla mesai gibi) halinde ait olduğu aya, diğer ödemelerin ise ödemenin yapıldığı aya, ödemenin yapıldığı ayda SGK’ ya bildirim yoksa en son bildirim yapılan ayda prime tabi tutularak SGK’ ya bildirilmesi gerekmektedir.

7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunu’na göre, işçilerle işverenler arasında hizmet akdinden, toplu iş sözleşmesinden veya İş Kanunu’na dayanan her türlü hak iddialarından doğan hukuk uyuşmazlıklarının kesin olarak çözüme bağlanması görev ve yetkisi iş mahkemelerinde olduğundan,  iş akdinin feshinin geçersiz olduğuna dair mahkeme tarafından  karar verilmesi halinde, 4857 sayılı Kanunun “Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları” başlıklı 21’nci maddesinde ve Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 102’inci ve 108’inci maddelerinde  belirtildiği şekilde işlem yapılması gerekmektedir.

FİLİZ ERBOĞA

İK Danışmanı - Profesyonel Koç

WATERSTATION SU ARITMA TEKNOLOJİLERİ - 0850 532 0282
"Sağlıklı içme suyunuzu kendiniz üretin"


ASGARİ ÜCRET PİRİM DESTEĞİNE İLAVE ÜCRET DESTEĞİ












22.02.2019 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYINLANDI.

7166 sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile eklenen bir fıkra ile işverenlere 7103 prim teşvikine ilave olarak ücret desteği sağlanması 22.02.2019 tarihli resmi gazetede yayınlanmıştır.


7103 sayılı kanunda belirtilen şartlara ilave olarak aşağıdaki şartlar eklenmiştir.

  • 1/2/2019 ila 30/4/2019 tarihleri arasında işe alınmış olması,
  •   5510 sayılı Kanunun 4/a kapsamında çalıştırılması,
  •  2018 yılı Ocak ila Aralık ayları/döneminde APHB ve MPHB ile 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında uzun vadeli sigorta kollarından en az sigortalı bildirimi yapılan aydaki/dönemdeki sigortalı sayısına ilave olarak işe alınması,
  •  İş sözleşmesinin işveren tarafından haklı nedenlerle feshedilmesi hariç olmak üzere, işe alındıkları tarihten itibaren 9 aylık sürede iş sözleşmesi feshedilmeksizin çalıştırılması,
Uygulamanın usul ve esasları önümüzdeki günlerde SGK tarafından çıkarılacak Genelge ile netleşecektir.

7166 Sosyal Hizmetler Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun


MADDE 8 – 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun geçici 19 uncu maddesine son fıkrasından önce gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.


“1/2/2019 ila 30/4/2019 tarihleri arasında iş yerlerinde 2018 yılı Ocak ila Aralık ayları/döneminde aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında uzun vadeli sigorta kollarından en az sigortalı bildirimi yapılan aydaki/dönemdeki sigortalı sayısına ilave olarak işe alınanların, iş sözleşmesinin işveren tarafından haklı nedenlerle feshedilmesi hariç olmak üzere, işe alındıkları tarihten itibaren dokuz aylık sürede iş sözleşmesi feshedilmeksizin çalıştırılmaları halinde bu maddede belirtilen prim desteği ile birlikte işe alındıkları ay dahil üç aylık süre için prim ödeme gün sayısının 67,36 Türk lirası ile çarpımı sonucu bulunacak tutar Fondan karşılanmak üzere işverene destek olarak ayrıca sağlanır. Bu fıkra kapsamında işverene sağlanan ücret desteği işverenin Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarına mahsup edilir, ancak işverene ödenmez.”

FİLİZ ERBOĞA

İK Danışmanı - Profesyonel Koç



İKALE SÖZLEŞMESİNDE ÖNEMLİ AYRINTILAR

İkale Sözleşmesi Nedir?

İşçi ve işveren yapacakları bir anlaşmayla, mevcut iş ve çalışma ilişkisini ve dolayısıyla belirsiz süreli iş sözleşmesini her zaman sona erdirebilirler. İşte sözleşmeyi sona erdirme anlaşmasına “ikale sözleşmesi” denmektedir.

İkale sözleşmeleri, 1475 sayılı İş Kanunu ve öncesinde hemen hemen uygulamaya hiç yansımadığı halde, iş güvencesi hükümlerinin yürürlüğe girmesinin ardından özellikle 4857 sayılı İş Kanunu sonrasında giderek yaygınlaşmaya başlamıştır. Yasalarımızda açıkça düzenlenmemiş olan bu müessesenin dayanağı anayasadaki sözleşme özgürlüğü ilkesidir.

İkale Sözleşmesinin Tanımı ve Hukuki Dayanağı

İkale, tarafların ortak iradesi ile kurulan sözleşmenin aynı yolla yürürlükten kaldırılmasını ifade eden hukuki terimdir.

Konunun Gelir Vergisi Kanunu Açısından Değerlendirilmesi

İkale sözleşmesi sonucunda işçiye ödenecek kıdem tazminatının Gelir Vergisi Kanunu’nun 25/7. maddesindeki istisna kapsamında olup olmayacağı yönünde farklı görüşler mevcuttur. İkale sözleşmeleri sonucu ödenen kıdem tazminatının, işçiye ikale adı altında ödenmesi, yapılan fesih işleminin gerçek niteliğini değiştirmeyecektir. Olayın gerçek mahiyeti ele alındığında, ikale sözleşmesi sonucu ödenen kıdem tazminatının GVK 25/7. madde kapsamında değerlendirilerek vergiden istisna edilmesi uygun olacaktır. Yargıtay kararı ve maliyenin konu ile ilgili yayınlamış olduğu son özelgesi de bu yöndedir.

İkale Sözleşmelerinin Sosyal Güvenlik Hukuku Açısından Değerlendirilmesi

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 80. maddesinde;
b) Ayni yardımlar ve ölüm, doğum ve evlenme yardımları, görev yollukları, seyyar görev tazminatı, kıdem tazminatı, iş sonu tazminatı veya kıdem tazminatı mahiyetindeki toplu ödeme, keşif ücreti, ihbar ve kasa tazminatları ile Kurumca tutarları yıllar itibarıyla belirlenecek yemek, çocuk ve aile zamları, işverenler tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen ve aylık toplamı asgari ücretin % 30’unu geçmeyen özel sağlık sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı payları tutarları, prime esas kazanca tabi tutulmaz.” denilerek kıdem tazminatının veya bu mahiyetteki toplu ödemenin prime tabi olmadığı ifade edilmiştir.

İkale Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları

1- İkale sözleşmesi kanun tarafından düzenlenmemiştir. Borçlar kanununda sözleşmenin geçerlilik şartlarına dair genel hükümlere tabidir.

2-    İkale sözleşmesinin şekli, yapılması, kapsam ve geçerliliği Borçlar Kanunu hükümlerine göre saptanacaktır.

3-  İkale sözleşmesi iş kanununu da yakından ilgilendirdiği için işçi yararına yorum ilkesi göz önünde bulundurulmalıdır.

4-  İkale sözleşmesinde Yargıtay tarafından getirilen en önemli ölçüt makul yarar ölçütüdür. Makul yarar ölçütü, ikale sözleşmesi yapma konusunda talebin işçi veya işveren açısından hangi taraftan geldiğinin incelenmesi gereklidir.

Sonuç Olarak;

İkale sözleşmesinin yapılması talebi işverenden gelmiş ise işçiye kıdem ve ihbar tazminatına denk gelecek miktara ilaveten ek bir ödeme de yapılmalı, ikale talebi işçiden gelmiş ise herhangi bir ek ödemeye gerek kalmadan işçiye sadece kıdem ve ihbar tazminatının ödenmesi yeterlidir.

İşçiden alınmış bir istifa dilekçesi, ikale talebi olarak kabul edilemez. İstifa eden bir işçiye kıdem ve ihbar tazminatı ödenmesi ise hayatın olağan akışına uygun olmadığından ikale geçerli olmaz.

Filiz ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç





WATERSTATION SU ARITMA TEKNOLOJİLERİ

WATERSTATION - 850 532 0282
---------------------------------------------------------------------------------------




ASGARİ ÜCRET DESTEĞİ 2019 YILINDA DEVAM EDİYOR

Halihazırda, TBMM gündeminde bulunan “Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edilmiştir.

Teklife göre, asgari ücret desteği 2019 yılında 12 ay boyunca devam edecektir.

Söz konusu düzenlemeye göre, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'na eklenecek geçici maddeyle haklarında uzun vadeli sigorta kolları hükümleri uygulanan sigortalıları çalıştıran işverenlerce,

a)   2018 yılının aynı ayına ilişkin Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde prime esas kazancı 102 Türk Lirası ve altında bildirilen sigortalıların toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2019 yılında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının,

b)   2019 yılı içinde ilk defa Kanun kapsamına alınan iş yerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının,

2019 yılı Ocak-Aralık dönemi için maddede belirtilen tutarlar ile çarpımı sonucu bulunacak tutar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır. Ancak, prime esas kazanç günlük tutarı “Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu” hükümleri uyarınca toplu iş sözleşmesine tabi özel sektör işverenlerine ait işyerleri için 203 Türk Lirası olarak esas alınacaktır.

Düzenlemeye göre ortalama sigortalı sayısı 500'ün altında olan iş yerleri için günlük 5 Türk Lirası (Aylık 150 TL), 500 ve üzerinde olan iş yerleri için günlük 3,36 Türk Lirası (Aylık 101 TL) destek sağlanacaktır.

Daha önceki uygulamadan farklı olarak, işyerlerinde çalıştırılan sigortalı sayısına göre destek miktarı değişecektir. 


FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç


WATERSTATION SU ARITMA TEKNOLOJİLERİ - 0(850) 532 0 282


ASGARİ ÜCRET AÇIKLANDI

2019 YILI İÇİN ASGARİ ÜCRET BELLİ OLDU

Asgari ücretin 5 puanlık prim teşviki indirim uygulandıktan sonra işverene maliyeti ise 3.006,12 Türk Lirası oldu.

Asgari Ücret 2019 Yasal Kesintileri
(01.01.2019 - 31.12.2019)
Brüt Ücret
2.558,40TL
Sigorta Primi İşçi Payı % 14
358,18 TL
İşsizlik Sigortası Primi İşçi Payı % 1
25,58 TL
Gelir Vergisi Matrahı
2.174,72 TL
Gelir Vergisi (%15)
326,20 TL
Damga Vergisi (0,00759)
19,42 TL
Kesintiler Toplamı
729,38 TL
Asgari Geçim İndirimi (Bekâr ve Çocuksuz)
191,88 TL
NET ÜCRET (Asgari Ücret + AGİ Dahil)
2.020,91TL

İşverenler için işçilik maliyeti artmakla beraber işçiler açısından beklentinin üzerinde bir artış gerçekleşti. 

İşverenlerin olumsuz etkilenmediği, işçilerin hakkını her daim alabileceği bir çalışma hayatı diliyorum. 
2019 yılında her şey gönlünüzce olsun.

FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç



ÇOK TEHLİKELİ SINIFTA YER ALAN İŞ YERLERİ İÇİN İŞSİZLİK SİGORTASI PRİM TEŞVİKİ İNDİRİMİ 01.01.2019 TARİHİNDE BAŞLAYACAK


6645 sayılı Kanun’un 25. maddesi ile yapılan düzenlemeye göre, çok tehlikeli sınıfta yer alıp ondan fazla çalışanı bulunan, 31.12.2018 tarihine kadar ölümlü veya sürekli iş görmezlikle sonuçlanan bir iş kazası meydana gelmeyen iş yerlerinde, 01.01.2019 tarihinden itibaren üç yıl süreyle işsizlik sigortası prim teşviki- indirimi uygulanacak ve işçinin sigorta primine esas kazancı üzerinden işveren prim payı olan %2 yerine, %1 olarak ödenecektir.



Kanun: 6645 İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Kabul Tarihi: 4/4/2015

6645/ MADDE 25 – 4447 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 4 – 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında çok tehlikeli sınıfta yer alıp ondan fazla çalışanı bulunan ve üç yıl içinde ölümlü veya sürekli iş göremezlik le sonuçlanan iş kazası meydana gelmeyen iş yerlerinde çalışanların işsizlik sigortası işveren payı teşvik olarak bir sonraki takvim yılından geçerli olmak üzere ve üç yıl süreyle %1 olarak alınır. Ölümlü veya sürekli iş göremezlik le sonuçlanan iş kazası meydana gelmesi halinde takip eden aydan itibaren bu teşvik uygulamasına son verilir. İşverenler bu fıkrada öngörülen şartları tekrar sağlamaları ve talepleri halinde bu teşvikten yeniden yararlanır. Türkiye genelinde birden fazla tescilli çok tehlikeli sınıfta yer alan iş yeri bulunan işverenin 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında çalıştırılan toplam çalışan sayısı esas alınır.
İş yerlerinin 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’na eklenen Ek-4. madde ile çok tehlikeli iş yerlerine getirilen işsizlik sigortası prim teşvikinden (indiriminden) yararlanabilmeleri için üç şart bulunmaktadır. Buna göre;

1- Bu iş yerinin, 6331 sayılı Kanun kapsamında çok tehlikeli sınıfta yer alan bir iş yeri olması,
2- Bu iş yerinde ondan fazla sigortalı işçinin çalışmış olması,
3- İş yerinde Son 3 yıl içinde ölümlü veya sürekli iş göremezlik le sonuçlanan bir iş kazasının meydana gelmemiş olması, gerekmektedir.

Çok tehlikeli iş yerinde çalışan işçinin tespitinde, Türkiye genelinde birden fazla tescilli çok tehlikeli sınıfta yer alan iş yeri bulunan işverenlerin 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4. maddesini (a) bendi kapsamında hizmet akdiyle çalıştırılan toplam işçi sayısı dikkate alınacaktır.

Ölümlü veya sürekli iş göremezlikte sonuçlanan iş kazası meydana gelmesi halinde takip eden aydan itibaren bu teşvik uygulamasına son verilir. İşverenler bu fıkrada öngörülen şartları tekrar sağlamaları ve talepleri halinde bu teşvikten yeniden yararlanır.

http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler//2015/04/20150423.htm/20150423.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler//2015/04/20150423.htm

FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç


WATERSTATION SU ARITMA TEKNOLOJİLERİ - 0(850) 532 0 282

İŞ KAZASI GÜNÜ İŞVEREN TARAFINDAN PRİM ÖDEMESİ YAPILMALI MI?

ÇSGB Bakanlık Müfettişlerince yapılan incelemelere göre İş Kazası durumlarında kazanın meydana geldiği gün prim ödemesi yapılıp yapılmadığı özellikle incelenmektedir.

İşveren, işçi iş kazası geçirdiği güne ilişkin rapor getirdiği için  haklı olarak raporun başlama tarihini dikkate almaktadır. Ancak kurumun müfettişlerinin bakış açışı bu şekilde değildir. İşçi kaza geçirdiği gün çalıştığı için o günün sigorta priminin ödenmesini istiyor.

İş kazası geçiren işçilerin geçici iş göremezlik ödenekleri kaza geçirdikleri günden itibaren ödenmektedir. Ancak müfettişler “Hizmet listesinin usulüne uygun düzenlenmemesini” gerekçe göstererek cezai işlem uygulamaktadır.

Ceza uygulaması 2 asgari ücret olup; aynı zamanda 5510 sayılı yasa gereği uygulanan %5 indirim iptal olmaktadır.

İş yerlerinde meydana gelen iş kazalarında,  kazaya uğrayan işçi için kaza gününe ait ücret tahakkukun yapılmadığı ve bundan dolayı da Kuruma bildirimin yapılmaması ile ilgili olarak, Sosyal Güvenlik Kurumu Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından belirlenen görüşe göre ve görüş doğrultusunda iş kazaları ile ilgili düzenlenen teftiş raporlarında, iş kazasının geçirildiği gün için sigortalısını Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirmemiş olan işverenlerden, günlü ve kazançlı aylık prim ve hizmet belgesinin verilmesi gerektiğinin belirtilmesi üzerine kaza geçiren işçi için  ek aylık prim ve hizmet belgesi istenilmektedir. İstenen ek belgenin verilmemesi durumunda Kurumca resen düzenlenecektir.

Konunun önemi gereği uygulamalarımızda dikkat etmemiz yarar sağlayacaktır. 

FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç





KVKK (Kişisel Verileri Koruma Kanunu) KAPSAMINDA VERBİS KAYIT YÜKÜMLÜLÜĞÜ

VERBİS KAYIT YÜKÜMLÜLÜĞÜ VE YENİ İSTİSNALAR

Kanunun Geçici 1.maddesinin 2. fıkrasında, “Veri sorumluları, Kurul tarafından belirlenen ve ilan edilen süre içinde Veri Sorumluları Siciline kayıt yaptırmak zorundadır.” hükmü yer almaktadır.

Bu kapsamda Kişisel Verileri Koruma Kurulunca kayıt yükümlülüğü için başlangıç tarihi belirlenmiş olup, Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü olan veri sorumluları, kişisel veri işleme faaliyetine başlamadan önce Sicile kayıt olmak zorundadır.

"Sicile Kayıt Yükümlülüğünün Başlama Tarihleri" ile ilgili Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 19/07/2018 Tarihli ve 2018/88 Sayılı Kararı Aşağıdaki gibidir:

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun (Kanun) 16. maddesinin (2) numaralı fıkrasında yer alan “Kişisel verileri işleyen gerçek ve tüzel kişiler, veri işlemeye başlamadan önce Veri Sorumluları Siciline kaydolmak zorundadır. Ancak, işlenen kişisel verinin niteliği, sayısı, veri işlemenin kanundan kaynaklanması veya üçüncü kişilere aktarılma durumu gibi Kurulca belirlenecek objektif kriterler göz önüne alınmak suretiyle, Kurul tarafından, Veri Sorumluları Siciline kayıt zorunluluğuna istisna getirilebilir.” hükmü ile Kanunun Geçici 1. maddesinin 2. fıkrasında yer alan “Veri sorumluları, Kurul tarafından belirlenen ve ilan edilen süre içinde Veri Sorumluları Siciline kayıt yaptırmak zorundadır.” hükmü göz önünde bulundurularak;

- Yıllık çalışan sayısı 50’den çok ya da yıllık mali bilanço toplamı 25 milyon TL’den çok olan gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihinin 01.10.2018 olması ve Sicile kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30.09.2019 tarihine kadar süre verilmesinin kabulüne,

- Yurt dışında yerleşik gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihinin 01.10.2018 olması ve Sicile kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30.09.2019 tarihine kadar süre verilmesinin kabulüne,

- Yıllık çalışan sayısı 50’den az ve yıllık mali bilanço toplamı 25 milyon TL’den az olmakla birlikte ana faaliyet konusu özel nitelikli kişisel veri işleme olan gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihinin 01.01.2019 olması ve Sicile kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 31.03.2020 tarihine kadar süre verilmesinin kabulüne,

- Kamu kurum ve kuruluşu veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihinin 01.04.2019 olması ve Sicile kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30.06.2020 tarihine kadar süre verilmesinin kabulüne

- Bu kararın Kurum internet sayfası ile Resmi Gazetede yayımlanmasına oy birliği ile karar verilmiştir.


FİLİZ ERBOĞA
İK Danışmanı - Profesyonel Koç